Szwecja przygotowuje się również na przyjęcie dyrektywy w sprawie opłat opartych na emisji CO2
Po Austrii, Niemczech i Czechach również Szwecja jest gotowa na wdrożenie dyrektywy, która ustala podwyższone opłaty za autostrady dla pojazdów najbardziej zanieczyszczających środowisko. Szwedzki rząd przedstawił bowiem projekt ustawy mający na celu wprowadzenie nowych kryteriów naliczania opłat drogowych. Jeżeli propozycja zostanie przyjęta, nowe taryfy wejdą w życie od 1 maja 2024 r.
Szwecja może być czwartym krajem w Unii Europejskiej , który przyjmie dyrektywę UE 2022/362 , która dyktuje nowe zasady dotyczące opodatkowania pojazdów, zarówno towarowych, jak i osobowych, poruszających się po drogach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) . Dyrektywa –stopniowo wprowadza taryfy uzależnione od przejechanych kilometrów i kosztów zewnętrznych generowanych przez emisję CO2 , zgodnie z zasadami „ użytkownik płaci ” i „ zanieczyszczający płaci ”.
Szwedzki rząd przedstawił bowiem dwa nowe wnioski legislacyjne: ten dotyczący opłat za infrastrukturę drogową i ten dotyczący klas emisji CO2 pojazdów ciężkich. Obydwa wprowadzają nowe zasady naliczania opłat za autostrady, oparte zarówno na wykorzystaniu infrastruktury, jak i kosztach zewnętrznych, takich jak zanieczyszczenie powietrza i hałas. Jeżeli propozycje zostaną przyjęte, nowe taryfy wejdą w życie od 1 maja 2024 roku .
Termin transpozycji europejskiej dyrektywy wyznaczono na 24 marca 2024 roku. Do krajów europejskich, które to przyjęły zaliczają się Niemcy , które od 1 grudnia 2023 r. podwyższyły opłaty za autostrady, dodając do tradycyjnych kryteriów naliczania opłaty związane z emisją Co 2 wytwarzanego przez pojazdy ciężkie, oraz Austria, która od 1 stycznia br. uwzględnił koszt Co 2 jako integralną część naliczenia myta dla pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony i ustalił pięć grup taryfowych, i wreszcie Czechy , których nowy system zacznie obowiązywać od 1 marca 2024 r.
Źródło: umominietransporti.it z dn. 13.02.2024 r. / HW