Stawki frachtowe w żegludze kontenerowej
Wg. indeksu Shanghai Containerised Freight Index br. na dzień 20 października stawki kontenerowe w relacji Szanghaj – Europa Pólnocna spadły jedynie o USD 5 per TEU osiągając poziom USD 681 per TEU, zaś na Morze Śródziemne o USD 6 do poziomu USD 646 per TEU. Podobna sytuacja wystąpiła w relacji Chiny -USA, gdzie stawki na Zachodnie Wybrzeże obniżyły się o USD 1 wynosząc USD 1,366 per 40’, podczas gdy Wschodnie Wybrzeże odnotowało znacznie wyższy spadek bo o USD 46 aby osiągnąć poziom USD 1,755 per 40’.
Jednocześnie w relacji Azja – Europa armatorzy ogłosili stawki FAK (Freight All Kinds) obowiązujące od 1 listopada br. – np. CMA CGM USD 1050 per TEU, zaś w relacji na zachodnie porty Morza Śródziemnego i Adriatyk USD 1100 per TEU i USD 1500 per TEU do wschodnich portów Morza Śródziemnego i portów Morza Czarnego. Te ostania stawka to wynik rosnących obrotów wywołanych popytem w Rosji, Ukrainie i Turcji.
Maersk wprowadzi stawkę USD 1,100-1,150 per TEU do Europy Północnej , USD 1,000 per TEU do zachodnich portów Morza Śródziemnego i USD 1500 per TEU do wschodnich portów Morza Śródziemnego a Hapag-Lloyd USD 950 per TEU do wszystkich europejskich destynacji. Hapag-Lloyd ogłosił także generalna podwyżkę stawek w relacji Transpacyfiku o USD 560 per 20’ i USD 700 per 40’ począwszy od 15 listopada br. (źr. www.theloadstar.co.uk – DA)