Stanowisko FMC w kwestii demurrage i detention
Po czteroletnim procesie konsultacyjnym, wszczętym na skutek petycji złożonej przez spedytorów i załadowców którzy poczuli się niesłusznie karani przez praktykę obciążania ich opłatami za demurrage i detention powstałymi w okolicznościach pozostających poza ich kontrola, amerykańska FEDERAL MARITIME COMMISSION określiła 28/04/2020 swoje stanowisko w tej sprawie ( Interpretive Rule).
Ze względu na wagę tego zagadnienia dla świata żeglugowego, stanowisko FMC będzie mieć zasadnicze znaczenie dla dalszej praktyki stosowania opłat za dem/det nie tylko w USA, ale na całym świecie.
FMC podkreśliła , że oceniając zasadność stosowania opłat za demurrage i detention przez armatorów, będzie brać pod uwagę kilka kwestii, w tym:
– jednakowe podejście do opłat w przypadku tak carrier jaki merchant haulage
– uczciwy i uzasadniony okres wolny od opłat
– wysokość opłat
– stopień w jakim praktyka stosowania opłat służy ich pierwotnemu celowi tzn. płynności ruchu towarów w obrocie morskim
– całokształt polityki przewoźników odnośnie demurrage i detention oraz jasność stosowanej terminologii. ( źr. Clecat – Newsletter 20/ op. JS)