Rząd przyjął zmiany w systemie SENT
Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt nowelizacji przepisów o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Celem nowelizacji jest przyspieszenie wejścia w życie obowiązku rejestracji w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (tzw. system SENT). Dotyczy to przewoźników zagranicznych spoza UE, którzy wykonują międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy. Obowiązek rejestracji w systemie SENT będzie dotyczył:
od 1 listopada 2024 r. – przewoźników, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim EFTA,
od 1 stycznia 2025 r. – przewoźników z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich EFTA. Chodzi o osoby, które wykonują na terenie Polski przewóz drogowy do lub z państwa spoza UE na podstawie zezwolenia wymaganego przepisami umowy międzynarodowej wiążącej Polskę i to państwo
Autorem zmian jest Ministerstwo Infrastruktury. Wskazuje, że zmiany przepisów pozwolą na skuteczniejsze monitorowanie i kontrolowanie przewoźników zagranicznych. Przyczynią się tym samym do wzmocnienia ochrony polskich przewoźników drogowych przed nieuczciwą i nierówną konkurencją z krajów spoza UE.
– Nowe przepisy są odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez przedstawicieli środowiska przewoźników drogowych, w tym przewoźników, którzy organizowali protesty przed drogowymi przejściami granicznymi z Ukrainą. Obecnie polska branża transportu drogowego boryka się z wieloma problemami. Wynika to nie tylko z sytuacji w Ukrainie, lecz także ze spowolnienia gospodarczego, jakie obserwujemy w Europie – wskazuje rząd w komunikacie po zakończonym posiedzeniu.
Zwraca uwagę, że przypadku Polski, sytuacja ta nakłada się na generowany od wielu lat wzrost branży międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy w naszym kraju. Dotyczy to również systematycznie rosnącej liczby przewoźników drogowych oraz posiadanych przez nich pojazdów ciężarowych. Dlatego konieczne jest wzmocnienie kontroli przewoźników z państw trzecich, aby wyeliminować zjawisko nieuczciwej konkurencji i ochronić rodzimy rynek transportu drogowego przed niedozwolonymi praktykami ze strony podmiotów zagranicznych. Czytaj więcej na Prawo.pl:
https://www.prawo.pl/podatki/zagraniczny-kierowca-w-systemie-sent,528626.html (Źr.www.prawo.pl-K.O.)