27 paź 2021

27 paź 2021

Ruch kontenerowy na trasach euroazjatyckich wzrósł o 50 proc

Przez:

Sekcja: Aktualności

 

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2021 r. korytarzami Nowego Jedwabnego Szlaku przetransportowano 336,5 tys. TEU. To o 50 proc. więcej, niż w pierwszym półroczu ubiegłego roku. W 2020 roku przyczyną dynamicznego wzrostu tranzytu kontenerowego na trasach z Chin do Europy i z powrotem była pandemia, która doprowadziła do zakłóceń w ogólnoświatowych łańcuchach dostaw i przeciążenia portów. To skutkowało znacznym wzrostem stawek frachtu morskiego i wzrostem aktywności towarowego ruchu kolejowego. Jak się okazuje, tendencja ta utrzymuje się w dalszym ciągu i kolej odnotowuje kolejne wzrosty. Informuje o tym spółka kolei białoruskich, kazachskich i rosyjskich – UTLC ERA Większość pociągów z Chin do Europy przejeżdża przez Polskę, przez przejście Terespol-Małaszewicze. Ponieważ punkt ten osiągnął już maksymalną przepustowość, konieczna jest modernizacja terminala PKP w Małaszewiczach.. Granice od dawna stanowią słabe ogniwo
w euroazjatyckich przepływach handlowych. Jednak na przestrzeni ostatnich kilku lat zatory zdarzają się głównie podczas okresowych spiętrzeń. Działania na rzecz niwelowania wąskich gardeł pokazują, że zaburzeń międzynarodowych łańcuchów dostaw można łatwo uniknąć. Dowodem tego są wzrosty wolumenów w tranzycie kolejowym z Chin do UE.W pierwszym półroczu 2021 r. – w porównaniu do tego samego okresu 2017 roku – średnie obciążenie pociągów wzrosło o prawie 60 proc. (z 86 TEU na jeden pociąg do 115). Większa jest również liczba wysłanych zestawów. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy na trasach euroazjatyckich wysłano 2755 pociągów. To 44 proc. więcej niż w ubiegłym roku i o 99 proc. więcej, niż w 2019. Wzrosła również średnia liczba wysyłanych pociągów dziennie – z 10,6 w 2020 roku do 15,3 w 2021 roku.Istotnym zmianom uległ ponadto współczynnik załadowania pociągów. W tym roku na wszystkich relacjach udział pustych kontenerów spadł do 6 proc., a na trasach z Unii Europejskiej do Chin – do 14 proc. Przypomnijmy, że jeszcze w 2017 roku pociągi ze Wspólnoty do Chin jechały puste w 46 proc. i stan ten utrzymywał się do 2019 r. Więcej informacji na ten temat na stronie :Ruch kontenerowy na trasach euroazjatyckich wzrósł o 50 proc. Operatorzy twierdzą, że będzie jeszcze większy | trans.info(Źr.www.trans.info.pl-K.O.)

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet