Rozbudowa portu w Esbjergu oraz nowy port w Kluizendok – nowe możliwości przeprawy w związku z brexitem
Wprowadzenie kontroli celnych i granicznych w wyniku bezumownego wystąpienia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej w znacznym stopniu wydłuży czas oczekiwania na odprawę celną. Najbardziej narażone jest przejście łączące Calais i Dover, czyli obecnie najczęściej wykorzystywana przeprawa łącząca kontynentalną Europę z Wielką Brytanią. Dla firm transportowych obawiających się kilometrowych kolejek na przejściu granicznym w Calais alternatywę stanowić mogą duńskie oraz belgijskie połączenia promowe . Aby zwiększyć możliwości obsługi ruchu promowego łączącego Danię z Wielką Brytanią w porcie Esbjerg, największym duńskim porcie na Morzu Północnym obsługującym rocznie około 4,5 miliona ton ładunków, do końca 2019 roku ukończona ma zostać budowa nowego wielousługowego terminalu o bezpośrednim dostępnie do nabrzeża, i z odpowiednim zapleczem magazynowym.
Możliwość rozwoju w związku z bezumownym brexitem dostrzeżono również w holendersko-belgijskim porcie North Sea, który zamierza rozszerzyć swoją działalność na Gandawę gdzie powstać ma 40-hektarowy terminal multimodalny. Nowa inwestycja w Kluizendok obejmować ma budowę terminalu ro-ro, platformy cross-dockingu oraz terminalu kolejowego. Więcej informacji na temat portu w Esbjergu oraz w Kluizendok znajdą Państwo na stronie: https://www.brexit.gov.pl/2019/08/28/rozbudowa-portu-w-esbjergu-oraz-nowy-port-w-kluizendok-nowe-mozliwosci-przeprawy-w-zwiazku-z-brexitem/ (Źr.www.brexit.gov.pl-K.O.)