Rosną przeładunki kontenerów w polskich portach morskich
Przeładunki kontenerów w polskich portach morskich wzrosły o 8,28% w pierwszej połowie 2024 r. Ogółem obroty polskich portów zmniejszyły się, z powodu mniejszego importu węgla i innych towarów masowych — poinformowała Actia Forum.
W pierwszych sześciu miesiącach br. polskie morskie terminale kontenerowe obsłużyły 1,557 mln TEU. Przeładunki kontenerów w Porcie Gdańsk, gdzie znajduje się największy terminal w regionie — Baltic Hub, wyniosły 1,073 mln TEU i były o 8,13% większe niż w ubiegłym roku.
— Bardzo dobry wynik terminalu Baltic Hub wskazuje na zasadność obecnie prowadzonej inwestycji – na terenie terminalu Baltic Hub postępują prace budowlane związane z utworzeniem nowego, trzeciego terminalu kontenerowego — czytamy w raporcie Actia Forum.
W Porcie Gdynia przeładowano 449,89 tys TEU, co oznacza wzrost o 9,99% w porównaniu z ubr. Jak zaznaczono, największy przyrost obsługiwanych jednostek intermodalanych, o 26% rdr zanotowano w terminalu OT Port Gdynia, który jednak ma marginalny udział (mniej niż 1%) w przeładunkach kontenerów w gdyńskim porcie. Duży wzrost odnotował terminal Hutchison Ports Gdynia (+18,5%) Za ten wzrost odpowiada głownie uruchomienie regularnego połączenia Ellerman z Wielką Brytanią.
W Portach Szczecin i Świnoujście przeładowano w I. poł 2024 r. 34 248 kontenerów, co oznacza spadek o 6,87%. Obecnie porty Pomorza Zachodniego odgrywają niewielką rolę w obsłudze transportu kontenerowego w Polsce. Zmieni się to w kolejnych latach, kiedy zakończone zostaną duże projekty inwestycyjne realizowane i planowane w tym regionie.
Spadek przeładunków ro-ro
W pierwszej połowie br. polskie porty obsłużyły 389,89 tys. jednostek frachtowych — o 3,03% mniej niż w ubiegłym roku. W Portach Szczecin-Świnoujście obsłużono 225,1 tys jednostek, głównie przez Terminal Promowy Świnoujście, który zyskał nowe połączenie do Malmo obsługiwane przez Finnlines. Mimo to znatowowano tu spadek o 5,28% rdr. Obroty terminali ro-ro w portach trójmiejskich były niemal identyczne jak w ubr. i wyniosły 151 tys. jednostek w Gdyni i 13 tys. jednostek w Gdańsku.
Łącznie w polskich porach w pierwszym półroczu br. przeładowano 67,7 mln ton ładunków. Na zmniejszenie obrotów wpłynął niższy import węgla (-63% rdr) i rudy (-50%). Niewielkie wzrosty zanotowano w kategoriach zboże, drobnica i paliwa. Port Gdańsk przeładował 38,1 mln ton (-7,6%), Port Gdynia 13,7 mln ton (-724%), a Porty szczecin i Świnoujście 15,9 mln ton (-12%). Prognozy na cały rok zakładają utrzymanie pozytywnego trendu w przeładunkach kontenerów w polskich portach, co wynika z poprawy koniunktury w Europie i spadku inflacji w Polsce. Natomiast przeładunki ogółem prawdopobnie nie pobiją ubiegłorocznego rekordu. (Źr. www.intermodalnews.pl-K.O.)