6 mar 2024

6 mar 2024

Rewizja umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym towarów

Przez:

Sekcja: Aktualności

Komisja Europejska rozpoczęła procedurę rewizji Umowy Unia Europejska – Ukraina o transporcie drogowym towarów. Zgoda Komisji Europejskiej na zmianę tej umowy jest m.in. efektem intensywnych i wielopłaszczyznowych starań strony polskiej, która konsekwentnie wskazywała, że jej dotychczasowe funkcjonowanie negatywnie oddziaływało na polską branżę przewozów drogowych. Dzięki intensywnym działaniom, głównie strony polskiej, KE uwzględniła wnioski wyciągnięte z dotychczasowego funkcjonowania umowy i zaproponowała jej aktualizację, polegającą na wprowadzeniu do niej zmian, mających na celu ułatwienie jej egzekwowania przez państwa członkowskie. Propozycje tych zmian zostały przesłane przez Komisję Europejską do dalszych negocjacji przez państwa członkowskie w Radzie Unii Europejskiej.

Kontynuacja dialogu z Unią Europejską oraz przekazanie Komisji Europejskiej polskich propozycji zmian do Umowy UE–Ukraina ws. transportu drogowego towarów były jednymi
z najważniejszych punktów porozumienia ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, zawartego 16 stycznia 2024 r. z przedstawicielami polskich przewoźników, którzy na jego mocy zawiesili swoje protesty na granicy polsko-ukraińskiej.

Proponowane nowelizacje

Komisja uwzględniła wnioski wyciągnięte z wdrażania obecnych umów o transporcie między UE a Ukrainą. Chociaż zakres pozostanie taki sam, Komisja proponuje aktualizacje, aby ułatwić jej wdrożenie i egzekwowanie przez państwa członkowskie, w szczególności:

– wprowadzić obowiązek posiadania dokumentów potwierdzających, że przewoźnik jest należycie upoważniony do wykonywania przewozów międzynarodowych oraz że transport jest wykonywany na mocy Umowy;

– wprowadzić obowiązek posiadania określonych dokumentów potwierdzających, że operacja nieobciążona jest bezpośrednio związana z operacją tranzytową lub dwustronną, zgodnie z wymogami umowy;

– wzmocnienie przestrzegania przez przewoźników drogowego transportu towarów obowiązków związanych z operacjami dozwolonymi na mocy umowy, zwalczanie oszustw lub fałszowania dokumentów kierowcy oraz przestępstw lub wykroczeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego: takie przestępstwa lub wykroczenia mogą prowadzić do cofnięcia licencji;

– wprowadzenie nowej klauzuli ochronnej: w przypadku, gdy krajowy rynek transportu drogowego na określonym obszarze geograficznym dostrzeże poważne zakłócenia, które można przypisać umowie, umowa może zostać zawieszona na tym obszarze geograficznym.

Komisja proponuje przedłużenie do końca 2025 roku umów o transporcie drogowym z Ukrainą, a także Mołdawią. (Źródło: gov.pl z dn.05.03.2024 r., Rzeczpospolita e – wydanie z dn. 05.03.2024 r./ HW)

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet