8 maj 2017

8 maj 2017

Przed nami wahania stawek frachtu kontenerowego

Przez:

Sekcja: Aktualności

W ostatnich tygodniach łączna pojemność kontenerowców wyłączonych z eksploatacji zbliżyła się do 700 tysięcy TEU. Jednak analitycy firmy Alphaliner przewidują powrót do niedawnej wielkości, 500 tys. TEU już w czerwcu. Przejściowy wzrost analitycy przypisują zmianom na rynku wynikającym z uruchomienia z początkiem kwietnia trzech aliansów utworzonych przez 11 największych armatorów, a mianowicie Ocean Alliance, THE Alliance i „2M”, które reprezentują 77,2% globalnej floty kontenerowej, w tym aż 96% na najbardziej obciążonym szlaku żeglugowym świata, Wschód – Zachód.

Na zmianę wskazują najnowsze dane londyńskiego shipbrokera Braemar ACM. Wynika z nich, że na złom przekazano w tym roku 85 kontenerowców, o łącznej zdolności przewozowej 268 tys. TEU, wyłączono z eksploatacji 189 statków o pojemności 658 tys. TEU, zaś armatorzy odebrali ze stoczni 43 nowe statki o zdolności przewozowej 287,5 tys. TEU. Braemar ACM ocenia także, że na dzień 17 kwietnia nieczynnych było 204 kontenerowców, reprezentujących 4,8%  światowej zdolności przewozowej drobnicy w kontenerach, czyli mniej niż na początku stycznia. Wynika z tego, że nadpodaż statków znacznie zmniejszyła się w stosunku do popytu coraz bardziej oddalając się od rekordowych 9% . Co więcej w niektórych segmentach rynku wręcz zaczęło brakować wolnych statków. Powstał na przykład deficyt na kontenerowce typu PANAMAX o pojemności 4300 – 5300 TEU, które w związku z powiększeniem kanału Panamskiego zaczęły być na potęgę złomowane i zastępowane jednostkami o pojemności ponad 10 tys. TEU.

W związku z niedoborem podaży gwałtownie rosną stawki frachtu morskiego i wynajmu statków. Koszt dzierżawy kontenerowców nowej klasy Panamax skoczył z 8000 USD  dziennie w końcu marca, do 11000 USD obecnie, co wskazuje, ze należy liczyć się z  karuzelą wahań stawek frachtu kontenerowego.     (źr. www.gospodarkamorska.pl – DA)

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet