14 gru 2023

14 gru 2023

Propozycja Parlamentu Europejskiego: prawo jazdy na pojazdy ciężarowe dla osiemnastolatków

Przez:

Sekcja: Aktualności

Komisja ds. Transportu i Turystyki (TRAN) Parlamentu Europejskiego wychodzi z pomysłem obniżenia wymogu uzyskania prawa jazdy na prowadzenie samochodu ciężarowego lub autobusu (maksymalnie 16 pasażerów) do 18. roku życia, pod warunkiem posiadania przez nich zaświadczenia o przydatności zawodowej. Miałaby to uregulować dyrektywa UE, która ustanowi  nowe zasady dotyczące praw jazdy . Zgodnie z zaleceniami Rady Europejskiej i w celu przynajmniej częściowego rozwiązania problemu  niedoboru zawodowych kierowców posłowie do Parlamentu Europejskiego zgodzili się na  zezwolenie 18-latkom na uzyskanie prawa jazdy na samochód ciężarowy  (lub autobus, maksymalnie 16 pasażerów), pod warunkiem posiadania  certyfikatu kompetencji zawodowych (CPC) . W przeciwnym razie  granica wieku  zostałaby podniesiona do  21 lat . ŚKZ może zostać uznane, pod pewnymi warunkami, nawet jeżeli zostało wydane w państwach trzecich.

Zgodnie z proponowanymi przepisami nawet  siedemnastolatkowie  będą mogli prowadzić ciężarówkę, jeśli będzie  im towarzyszyć doświadczony kierowca .

W opinii wskazano następnie, że  niedoświadczeni kierowcy  powinni odbyć  okres próbny  za kierownicą  trwający co najmniej dwa lata,  podczas którego za niebezpieczną jazdę będą nakładane  surowsze kary  i  dopuszczalny poziom alkoholu  do  0,2 g/l . Za pomocą tego środka Unia Europejska najwyraźniej zmierza do  zwiększenia liczby młodych kierowców, aby zaradzić niedoborom kierowców w sektorze transportu ciężkiego, towarów i osób, gdzie  brakuje około 600 tysięcy  kierowców autobusów, autokarów i ciężarówek (dane IRU) , z tendencją wzrostową.

Obecnie oczekuje się na stanowisko Zgromadzenia Plenarnego  Parlamentu Europejskiego,  aby na początku przyszłego roku rozpocząć negocjacje z Radą.

Przepisy UE dotyczące prawa jazdy stanowią część  pakietu dotyczącego bezpieczeństwa ruchu drogowego  przedstawionego przez Komisję w  marcu 2023 r.  w celu lepszej ochrony użytkowników dróg. Ostatecznym celem jest osiągnięcie do 2050 r. jak najbliżej  zera ofiar śmiertelnych  w transporcie drogowym  . ( Źródło: www.uominietransporti.it z 13.12.2023 r./HW)

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet