Propozycja Parlamentu Europejskiego: prawo jazdy na pojazdy ciężarowe dla osiemnastolatków
Komisja ds. Transportu i Turystyki (TRAN) Parlamentu Europejskiego wychodzi z pomysłem obniżenia wymogu uzyskania prawa jazdy na prowadzenie samochodu ciężarowego lub autobusu (maksymalnie 16 pasażerów) do 18. roku życia, pod warunkiem posiadania przez nich zaświadczenia o przydatności zawodowej. Miałaby to uregulować dyrektywa UE, która ustanowi nowe zasady dotyczące praw jazdy . Zgodnie z zaleceniami Rady Europejskiej i w celu przynajmniej częściowego rozwiązania problemu niedoboru zawodowych kierowców posłowie do Parlamentu Europejskiego zgodzili się na zezwolenie 18-latkom na uzyskanie prawa jazdy na samochód ciężarowy (lub autobus, maksymalnie 16 pasażerów), pod warunkiem posiadania certyfikatu kompetencji zawodowych (CPC) . W przeciwnym razie granica wieku zostałaby podniesiona do 21 lat . ŚKZ może zostać uznane, pod pewnymi warunkami, nawet jeżeli zostało wydane w państwach trzecich.
Zgodnie z proponowanymi przepisami nawet siedemnastolatkowie będą mogli prowadzić ciężarówkę, jeśli będzie im towarzyszyć doświadczony kierowca .
W opinii wskazano następnie, że niedoświadczeni kierowcy powinni odbyć okres próbny za kierownicą trwający co najmniej dwa lata, podczas którego za niebezpieczną jazdę będą nakładane surowsze kary i dopuszczalny poziom alkoholu do 0,2 g/l . Za pomocą tego środka Unia Europejska najwyraźniej zmierza do zwiększenia liczby młodych kierowców, aby zaradzić niedoborom kierowców w sektorze transportu ciężkiego, towarów i osób, gdzie brakuje około 600 tysięcy kierowców autobusów, autokarów i ciężarówek (dane IRU) , z tendencją wzrostową.
Obecnie oczekuje się na stanowisko Zgromadzenia Plenarnego Parlamentu Europejskiego, aby na początku przyszłego roku rozpocząć negocjacje z Radą.
Przepisy UE dotyczące prawa jazdy stanowią część pakietu dotyczącego bezpieczeństwa ruchu drogowego przedstawionego przez Komisję w marcu 2023 r. w celu lepszej ochrony użytkowników dróg. Ostatecznym celem jest osiągnięcie do 2050 r. jak najbliżej zera ofiar śmiertelnych w transporcie drogowym . ( Źródło: www.uominietransporti.it z 13.12.2023 r./HW)