POSIEDZENIE MLID WG- CLECAT- BUKSELA, 11/09/18.
11 września delegat Polskiej Izby Spedycji i Logistyki uczestniczył w posiedzeniu Maritime Logistics i Digit Working Group CLECAT w Brukseli, gdzie w wyniku wyborów powierzono mu funkcję wiceprzewodniczącego Maritime Logistics Institut.
Do najważniejszych tematów omówionych na spotkaniu należały:
– position paper CLECATu dotyczący rewizji Consortia Block Exemption Regulation, tzn. wyjęcia armatorów spod unijnego prawa o konkurencji.
Block Exemption Regulation (BER) obowiązujący do kwietnia 2019 roku zezwala obecnie armatorom na: wspólne operacje w liniowej żegludze obejmujące koordynacje rozkładów, portów, slotów i przestrzeni ładunkowej, wspólne użytkowanie statków i instalacji portowych oraz biur, wspólne użytkowanie kontenerów, chassis i in. sprzętu, wspólne dostosowywanie przestrzeni ładunkowej do zmian w popycie i podaży, wspólne operacje/użytkowanie terminali i usług portowych, wspólne stosowanie i użytkowanie systemów wymiany danych.BER zostały wprowadzone w zupełnie innej sytuacji rynkowej w żegludze liniowej i pominęły lub nie uwzględniły wielu ważnych aspektów działalności uczestników obrotu portowo-morskiego, które obecnie wpływają na relacje z armatorami, dlatego też gdyby ich obowiązywanie miało zostać przedłużone wymagać to będzie szerokiej konsultacji.
– dokument FIATA „best practices „ w zakresie demurrage i detention.
FIATA przygotowała propozycję DD Guide mającego doprowadzić do rewizję obecnych warunków demurrage i detention tak, aby z jednej strony rzeczywiście motywowały one załadowców do zwalniania kontenerów , z drugiej, aby nie stawiały załadowców w sytuacji konieczności poniesienia bardzo wysokich kosztów przez nich w żaden sposób niezawinionych. Propozycja uregulowania tej sprawy podlegać będzie dalszej dyskusji.
– Electronic Freight Transportation Information oraz Digital, Transport and Logistics Forum 2015-2018.
Temat digitalizacji wciąż wywołuje wiele nieporozumień. Terminy, pojęcia, nazwy dokumentów nawet już używanych są nieznane i niezrozumiale. W tej sytuacji CLECAT rekomenduje Komisji Europejskiej : ograniczenie digitalizacji do sektorów B2A (administracja) oraz A2A, z całkowitym pominięciem B2B; doprowadzenie do akceptacji przez urzędy i administracje danych dostarczanych cyfrowo a nie papierowo ; zachęcenie lub nawet skłonienie środkami prawnymi interoperacyjności pomiędzy różnymi urzędami i ośrodkami administracji. ( opr. JS/ES)