20 gru 2023

20 gru 2023

Posiedzenie Komitetu Wspólnego UE–Ukraina

Przez:

Sekcja: Aktualności

18 grudnia 2023 r. odbyło się posiedzenie Wspólnego Komitetu, nadzorującego i monitorującego stosowanie i wykonywanie Umowy między UE a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów. Strona polska zabiegała o jego zwołanie, w związku z protestami branży transportowej na granicy polsko-ukraińskiej. W spotkaniu Polskę reprezentował Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka. W trakcie analizy skutków umowy wiceminister podkreślił, że Polska jest w pełni przekonana o potrzebie dalszego wsparcia Ukrainy w jej walce z agresorem, ale jednocześnie wyraźnie zaznaczył, że aby pomoc była skuteczna, nie może powodować negatywnych konsekwencji dla państw członkowskich Unii Europejskiej. W tym kontekście zadeklarował, że nowo powołany rząd Rzeczypospolitej jest zdeterminowany, aby we współpracy z Komisją Europejską oraz Ukrainą wypracować konstruktywne rozwiązania umożliwiające sprostanie obecnym wyzwaniom związanym z protestem branży transportowej na granicy Polski i Ukrainy.

Wiceminister Marchewka zwrócił uwagę, że okres blisko półtorarocznego obowiązywania Umowy między UE a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów nie pozwala wyciągnąć pozytywnych wniosków, jeśli chodzi o jej skutki dla polskiego rynku transportu drogowego. Zaznaczył, że funkcjonowanie Umowy doprowadziło do nierównowagi na rynku przewozów polsko-ukraińskich. Polscy przewoźnicy nie mogą sprostać konkurencji i są wypierani z rynku przez przewoźników ukraińskich, mających kilkukrotnie niższe koszty prowadzenia działalności. Wiceminister Marchewka wspomniał również o nieoptymalnym funkcjonowaniu ukraińskiego systemu e-kolejki, który spowodował znaczące wydłużenie czasu powrotu pojazdów ciężarowych z Ukrainy do UE.

W związku z obecnymi wyzwaniami strona polska zaapelowała o dogłębną analizę skutków liberalizacji transportu drogowego w relacji Unia Europejska-Ukraina i wprowadzenie rozwiązań, które chroniłyby rynek transportowy państw unijnych, pozwalając jednocześnie na dalszą pomoc Ukrainie. Zaproponowano również rozważenie zasadności wprowadzenia pilnych zmian do umowy UE-Ukraina, tak aby oddawała ona pierwotne intencje jej stron, a tym samym nie wpływała negatywnie na konkurencyjność na rynku unijnych przewozów towarowych. ( Źródło: gov.pl z dn. 18.12.2023 r./HW)

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet