Plan Ministerstwa Infrastruktury na ujednolicenie struktury Inspekcji Transportu Drogowego
Z wpisu w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów wynika, że resort Infrastruktury planuje ujednolicenie struktury Inspekcji Transportu Drogowego oraz nadanie Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego dodatkowych uprawnień.
Stosownie do założeń – projektowane zmiany przewidują wyłączenie wojewódzkich inspektorów transportu drogowego ze struktur wojewódzkiej administracji zespolonej i zorganizowanie całej inspekcji transportu drogowego w ramach administracji niezespolonej podległej Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego. Ujednolicona ma zostać struktura terenowa inspekcji poprzez eliminację ich dualizmu – przewidziano likwidację 10 delegatur terenowych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Planowane zmiany dotyczą również podziału zadań między organami Inspekcji. Przewidziano też nadanie Głównemu Inspektorowi dodatkowych uprawnień mających na celu zwiększenie nadzoru nad rynkiem transportu drogowego i kontrolą przestrzegania przepisów w zakresie przewozu drogowego wykonywanego pojazdami samochodowymi.
Wskazano, że zmiana jest potrzebna w związku z ograniczoną skutecznością nadzoru nad rynkiem przewozów drogowych i uczciwej konkurencji. Dodano, że konieczna jest właściwa egzekucja przepisów unijnych, tj. wspólnych zasad dostępu do zawodu przewoźnika drogowego oraz przepisów socjalnych odnoszących się do kierowców w transporcie drogowym.
03 czerwca 2024 roku w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów na stronie KPRM zamieszczono informację o pracach nad projektem nowelizacji ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Pracuje nad nim Ministerstwo Infrastruktury.
Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów planowany jest na IV kwartał br. ( Źródło: gov.pl/HW)