Brytyjski system zgłoszeń importu drogą lądową GVMS , który ma komunikować się z unijnym będzie dostępny do prób dopiero od 23 grudnia br. Ciężarówka wyjeżdżając z Unii, np. przez Calais, musi mieć komplet dokumentów przed wjazdem na terminal. Po zgłoszeniu deklaracji T1 i dokumentu EX (eksportowego), otrzyma we francuskim systemie odpraw granicznych numer SI, który trafi do GVMS. Zarazem pozwoli wygenerować w unijnym systemie komunikat IE 599, który umożliwia rozliczenie zerowej stawki VAT w eksporcie. Tymczasem przedsiębiorcy cały czas nie wiedzą jak będzie działać GVMS.Producenci i handlowcy robią zapasy przed godziną zero, płacąc wysokie stawki za pilne transporty aby przeczekać pierwsze tygodnie roku.Kolejka na wjazd z Europy na Wyspy ciągnie się na 8 km, co oznacza 6 godzin oczekiwania na wjazd a przewoźnicy spodziewają się z końcem tygodnia jeszcze większych korków i utrudnień w przekraczaniu granicy.(Źr.www.rp.pl-K.O.)