5 kwi 2022

5 kwi 2022

Pandemia i wojna wywracają do góry nogami morskie przewozy kontenerowe

Przez:

Sekcja: Aktualności

Nie ma co liczyć na terminowość przesyłek z Chin, dobra widomość to spadek cen transportu morskiego.

Zamknięcie portów morskich i lockdown

Władze chińskie zamykają regiony, w których pojawiają się chorzy na covid. Tak stało się 13 marca, gdy zamknęły port Shenzen, i podobnie zareagowały 28 marca, zamykając Szanghai. We wschodniej części miasta mieszkańcy nie mogą opuszczać mieszkań, informuje portal Loadstar. Stanął przemysł oraz port – jeden z najważniejszych w Chinach.

Władze chińskie ogłosiły 4 kwietnia, że lockdown jest bezterminowy i przystąpiły do metodycznego testowania całej 25-milionowej populacji. Dodały, że normalne funkcjonowanie miasta będzie przywracane stopniowo.

Spedytorzy przekierowali ładunki do innych portów jak Ningbo, Qingdao i Tianjin, jednak brak kierowców oraz niechęć innych miast do wpuszczania ciężarówek z Szanghaju sprawiły, że nie jest to działanie masowe.

Spedytorzy wskazują na potężne opóźnienia w dostawach kontenerów. Wynikają nie tylko z zamknięcia chińskich portów, ale także z dużych opóźnień w portach zachodniego wybrzeża USA. Na dodatek na wschodnim wybrzeżu USA w zatoce Chesapeake w pobliżu portu w Baltimore kontenerowiec Ever Forward wszedł na mieliznę.

Z kolei w Europie terminale kontenerowe blokowane są przez kontenery przeznaczone do odbiorców rosyjskich i ukraińskich.

Wg. Drewery, jedynym jasnym punktem są spadające ceny przewozów kontenerowych. Wskazuje, że wysyłka 40-stopowego pojemnika z Szanghaju do Rotterdamu kosztowała 31 marca 11 099 dol., o 1 proc. taniej niż tydzień wcześniej. Wskaźnik cen wszystkich tras zmalał w tym samym tygodniu o 3,8 proc jednak Drewery zastrzega, że sytuacja jest bardzo zmienna i nie wyklucza wzrostu cen. Także wskaźnik cen w Szanghaju zmalał w ostatnim tygodniu o ponad 85 punktów do 4348,71 punktów, gdy na początku roku wskaźnik przekraczał 5 tys. punktów. W przypadku tras z Chin do Europy zmalał on 1 kwietnia do 6425 punktów, gdy na początku roku sięgał 7,8 tys. punktów.

W 2021 roku port w Szanghaju przeładował 47,03 mln TEU oraz obsługuje 17 proc. morskich przeładunków chińskiej wymiany handlowej.

Źródło: Rzeczpospolita e – wydanie z dn. 05.04.2022 r./HW

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet