31 paź 2022

31 paź 2022

Pakiet Mobilności: Zmiany w pracy polskich kierowców zawodowych od 01 listopada 2022 r.

Przez:

Sekcja: Aktualności

 W ciągu miesiąca przynajmniej jeden tydzień pracownik będzie musiał spędzić w domu i odpocząć.

01 listopada wchodzą w życie przepisy norweskiego Ministerstwa Transportu, które dotkną polskich kierowców, którzy w kraju i poza jego granicami jeżdżą dla norweskich firm. Nowe przepisy wpisują się w tzw. część socjalną Pakietu Mobilności, który został zawarty w porozumieniu EOG 18 marca 2022 r. Zmiany są wprowadzane w przepisach dotyczących czasu jazdy i odpoczynku, przepisach dotyczących profesjonalnego transportu drogowego oraz w przepisach dotyczących wdrożenia wspólnych zasad odnoszących się do transportu krajowego w porozumieniu EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego).Wdrożenie Pakietu Mobilności jest ważną częścią przyszłego planu działania rządu przeciwko dumpingowi socjalnemu w sektorze transportu. Chodzi o wymagania dotyczące licencji na transport międzynarodowy realizowany samochodami dostawczymi powyżej 2,5 tony. Przewoźnicy muszą spełniać wymagania dotyczące siedziby, reputacji, finansów i kompetencji zawodowych. Pojawia się też wymóg, aby firma transportowa zapewniła kierowcy możliwość spędzenia co najmniej jednego normalnego tygodniowego odpoczynku w domu podczas każdego czterotygodniowego okresu, zakaz tygodniowego odpoczynku w pojeździe oraz zakaz wynagrodzenia w zależności od tego, jak szybko kierowca dostarczy towar. Pracodawcy muszą poczynić przygotowania, aby kierowca mógł wrócić do domu w okresie czterech tygodni. Pojazdy w transporcie międzynarodowym będą również musiały wracać do centrum operacyjnego w swoim kraju przynajmniej co osiem tygodni. Wprowadzany jest tzw. okres cooling-off wynoszący cztery dni od zakończenia ostatniego przewozu kabotażowego, pomiędzy kolejnymi kabotażami w tym samym kraju (przez te dni pojazdy zagraniczne nie mogą wykonywać kabotażu w Norwegii). W przypadku transportu towarowego trzy zlecenia można wykonać w ciągu siedmiu dni, jak poprzednio, ale po ostatnim zleceniu zostanie wprowadzony „okres zamrożenia” wynoszący cztery dni, podczas którego zagraniczne pojazdy nie będą mogły wykonywać kabotażu w Norwegii. ( Źródło: Rzeczpospolita e- wydanie z dnia 31.10.2022 r. )

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet