19 paź 2022

19 paź 2022

ONZ podnosi ograniczenie prędkości dla autonomicznej jazdy do 130 km/h

Przez:

Sekcja: Aktualności

Wzrost – ponad dwukrotnie większy niż poprzedni próg – dotyczy wyłącznie ruchu na autostradach i zautomatyzowanych systemów jazdy dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych, podczas gdy nowe przepisy są spodziewane dla pojazdów ciężkich

Zmieniają się międzynarodowe przepisy dotyczące  ograniczenia prędkości pojazdów autonomicznych. Ważny organ Organizacji Narodów Zjednoczonych – Światowe Forum na rzecz Harmonizacji Przepisów Pojazdowych  – de facto znowelizował regulamin ONZ nr. 157, rozszerzając ograniczenie prędkości dla zautomatyzowanych systemów jazdy dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych do 130 km/h na autostradach, które wcześniej było ustalone na 60 km/h. Środek ten – wraz ze środkiem dotyczącym automatycznych zmian pasów – wejdzie w życie w styczniu 2023 roku.

Nowy limit  nie dotyczy jeszcze autonomicznych pojazdów ciężkich, ale według IRU decyzja Forum toruje również drogę do zmiany w tym sensie dla pojazdów przemysłowych. Stowarzyszenie z siedzibą w Genewie jest partnerem finansowanego przez UE projektu  Horizon 2020 AWARD , którego celem jest testowanie autonomicznych pojazdów użytkowych w niesprzyjających warunkach pogodowych w portach, lotniskach, środowiskach przemysłowych i drogach publicznych.

Przypominamy, że obecne prawodawstwo przewiduje szereg  środków bezpieczeństwa dla automatycznej jazdy. Zautomatyzowane systemy jazdy muszą być  zgodne z lokalnymi przepisami  i mogą być  aktywowane tylko na drogach do wyłącznego użytku pojazdów i wyposażone w fizyczną barierę, która oddziela ruch  poruszający się w przeciwnym kierunku. Przede wszystkim kierowca pojazdu powinien zawsze mieć możliwość ominięcia zautomatyzowanego systemu, a tym samym odzyskania kontroli nad pojazdem.

Wreszcie, nowelizacja ONZ zawiera wskazania dla producentów samochodów produkujących tego typu pojazdy, takie jak audyt/raportowanie i testowanie zarówno na torach testowych, jak i na drogach publicznych. Nowe funkcje będą również musiały spełniać rygorystyczne wymagania dotyczące  bezpieczeństwa IT i aktualizacji oprogramowania określone w przepisach ONZ.

 Źródło: https://www.uominietrasporti.it/ z dnia 07.10.2022 r./  HW

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet