28 gru 2023

28 gru 2023

Od nowego roku montaż nowych tachografów w samochodach ciężarowych realizujących transport międzynarodowy

Przez:

Sekcja: Aktualności

Tachograf cyfrowy drugiej generacji, który od 21 sierpnia 2023 roku powinien był być instalowany w nowo zarejestrowanych samochodach ciężarowych wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym , a który wówczas ze względu na braki dostaw w całej Europie musiał czekać na przez cały 2023 rok, teraz już od 1 stycznia 2024 roku znajdzie swoje miejsce we wspomnianych pojazdach o masie przekraczającej 3,5 tony.  DG Move Komisji Europejskiej w październiku ubiegłego roku przyznała karencję na instalację nowych tachografów do 31 grudnia 2023 r., a obecnie zdecydowała się nie udzielać dalszych przedłużeń. Tymczasem od 31 maja 2024 r. kończy się możliwość zatwierdzania tachografów tymczasowych, bez komunikatu Galileo potwierdzającego przemieszczanie się po terytorium. Problem w tym przypadku polega na opóźnieniu służby nawigacyjnej, która powinna była wprowadzić deklarację OSNMA od końca 2023 r., a w każdym razie do stycznia, tak aby oba terminy zbiegły się (koniec maja lub pięć miesięcy z deklaracji OSNMA). Ale na razie nie ma żadnego komunikatu w tej sprawie. Ostatni, historyczny termin dotyczy końca 2024 roku, kiedy to po raz pierwszy od istnienia tachografu obowiązkowa stanie się operacja retrofit, co oznacza, że ​​do 31 grudnia 2024 roku wszystkie pojazdy wyposażone w tachograf analogowy lub cyfrowy (do 15 czerwca 2019 roku) wykonujące przewozy międzynarodowe pojazdami o masie powyżej 3,5 tony będą musiały wyposażyć się w tachograf nowej generacji.

Natomiast pojazdy, które zainstalowały inteligentny tachograf pierwszej generacji (tj. te po 15 czerwca 2019 r.) i które biorą udział w transporcie międzynarodowym, będą miały jeszcze kilka miesięcy na przeprowadzenie modernizacji, biorąc pod uwagę, że mają czas na adaptację do  19 sierpnia 2025 r. .

W tym miejscu pamiętamy również, że od 2026 r. pojazdy użytkowe o masie maksymalnej od 2,5 do 3,5 tony również będą musiały być wyposażone w inteligentny tachograf drugiej generacji, zawsze jeśli będą wykorzystywane w transporcie międzynarodowym. ( Źródło: uominietransporti.it z dn. 23.12.2023 r./HW)

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet