Od nowego roku montaż nowych tachografów w samochodach ciężarowych realizujących transport międzynarodowy
Tachograf cyfrowy drugiej generacji, który od 21 sierpnia 2023 roku powinien był być instalowany w nowo zarejestrowanych samochodach ciężarowych wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym , a który wówczas ze względu na braki dostaw w całej Europie musiał czekać na przez cały 2023 rok, teraz już od 1 stycznia 2024 roku znajdzie swoje miejsce we wspomnianych pojazdach o masie przekraczającej 3,5 tony. DG Move Komisji Europejskiej w październiku ubiegłego roku przyznała karencję na instalację nowych tachografów do 31 grudnia 2023 r., a obecnie zdecydowała się nie udzielać dalszych przedłużeń. Tymczasem od 31 maja 2024 r. kończy się możliwość zatwierdzania tachografów tymczasowych, bez komunikatu Galileo potwierdzającego przemieszczanie się po terytorium. Problem w tym przypadku polega na opóźnieniu służby nawigacyjnej, która powinna była wprowadzić deklarację OSNMA od końca 2023 r., a w każdym razie do stycznia, tak aby oba terminy zbiegły się (koniec maja lub pięć miesięcy z deklaracji OSNMA). Ale na razie nie ma żadnego komunikatu w tej sprawie. Ostatni, historyczny termin dotyczy końca 2024 roku, kiedy to po raz pierwszy od istnienia tachografu obowiązkowa stanie się operacja retrofit, co oznacza, że do 31 grudnia 2024 roku wszystkie pojazdy wyposażone w tachograf analogowy lub cyfrowy (do 15 czerwca 2019 roku) wykonujące przewozy międzynarodowe pojazdami o masie powyżej 3,5 tony będą musiały wyposażyć się w tachograf nowej generacji.
Natomiast pojazdy, które zainstalowały inteligentny tachograf pierwszej generacji (tj. te po 15 czerwca 2019 r.) i które biorą udział w transporcie międzynarodowym, będą miały jeszcze kilka miesięcy na przeprowadzenie modernizacji, biorąc pod uwagę, że mają czas na adaptację do 19 sierpnia 2025 r. .
W tym miejscu pamiętamy również, że od 2026 r. pojazdy użytkowe o masie maksymalnej od 2,5 do 3,5 tony również będą musiały być wyposażone w inteligentny tachograf drugiej generacji, zawsze jeśli będą wykorzystywane w transporcie międzynarodowym. ( Źródło: uominietransporti.it z dn. 23.12.2023 r./HW)