19 sty 2024

19 sty 2024

Nowy sojusz armatorski

Przez:

Sekcja: Aktualności

Maersk i Hapag-Lloyd ogłosili publicznie, że planują powołać nowy sojusz o nazwie Gemini Cooperation. Według zapewnień obu linii żeglugowych, celem rekonfiguracji sojuszy jest poprawa jakości usług Maerska i Hapag-Lloyd, w tym poprzez poprawę niezawodności harmonogramów rejsów statków. Mają na tym skorzystać wszyscy ich klienci, uczestniczący w łańcuchach dostaw.

W ocenie analityków, spedytorzy sceptycznie odnoszą się nie tyle do tak zarysowanej wizji nowego sojuszu, co ogólnie do funkcjonowania sojuszy. Branża przewozów kontenerowych jest bowiem silnie skoncentrowana, co ma wpływ na kontrolę stawek frachtu.

Obaj przewoźnicy kładą zatem nacisk m.in. na poprawę czasu tranzytu oraz dostępu „do szeroko połączonej sieci węzłów oceanicznych dla przeładunków”. W pierwszej kwestii partnerzy Gemini publicznie oświadczyli, że zamierzają zwiększyć niezawodność rozkładu jazdy do 90 proc., co ich zdaniem „będzie znaczącym wyróżnikiem na tle konkurencji”. Przewoźnicy tworzący Gemini będą dysponowali ponad 290 kontenerowcami, o łącznej pojemności 3,4 mln TEU, przy czym udział Maerska wyniesie 60 proc., a Hapag 40 proc. Nowy sojusz ma obsługiwać siedem głównych szlaków oceanicznych, między portami Europy Północnej a portami w: Azji, Stanach Zjednoczonych, na Bliskim Wschodem, nad Morzem Śródziemnym, w Indiach i w Ameryce Południowej. Firmy poinformowały, że plan zakłada 26 głównych usług skoncentrowanych wokół węzłów przeładunkowych i usług wahadłowych.

Przy czym nie należy zapominać, że Unia Europejska ogłosiła, że w 2025 r. zakończy zwolnienie z przepisów antymonopolowych dla branży żeglugowej. Koncentracja branży jest wymieniona jako jeden z głównych powodów reformy amerykańskiej ustawy o żegludze oceanicznej z 2022 r. regulującej działalność przewoźników oceanicznych. W ub. tygodniu amerykańska Federalna Komisja Morska (FMC) ogłosiła, że na początku lutego przeprowadzi „osobiste przesłuchanie” (z transmisją na żywo), „aby zbadać, w jaki sposób warunki w regionach Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej wpływają na żeglugę handlową i globalne łańcuchy dostaw”.

Źródło: intermodalnews.pl z dn. 18.01.2024r./HW

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet