11 paź 2018

11 paź 2018

Nowa norma IMO emisji związków siarki w światowej żegludze

Przez:

Sekcja: Aktualności

Międzynarodowa Organizacja Morska IMO przyjęła nową normę emisji związków siarki, która niemal podwoi koszty armatorów już odczuwających największe spowolnienie od dziesięcioleci. Od 1 stycznia 2020 będzie obowiązywać norma mniejszej zawartości związków siarki w paliwie używanym w żegludze. Na 70 sesji Komisja Ochrony Środowiska Morskiego IMO postanowiła obniżyć emisję związków siarki SOx z obecnego maksimum 3,5% zawartości w paliwie do 0,5%.  Statki mogą spełniać nową normę korzystając z paliwa o niskiej zawartości siarki, z gazu ziemnego i z metanolu, stosowanego w usługach na morzu na krótkie dystanse. Można też zmniejszyć emisje siarki instalując zatwierdzone układy oczyszczania spalin (tzw. scrubbers) przed ich wypuszczeniem do atmosfery. Hapag-Lloyd opracował swój własny plan na rekompensatę dodatkowych kosztów związanych z decyzją IMO z nadzieją, że zostanie on lepiej przyjęty przez klientów aniżeli propozycje rywali, którym zarzuca się „brak przejrzystości”  i „jawną spekulację”. Hapag-Lloyd ocenia, że koszty związane z koniecznością zachowania zgodności z normą IMO2020  od 1 stycznia 2020 dla 220 statków kontenerowych armatora będą oscylować w granicach 1 mld USD. Armator zaproponował mechanizm „Marine Fuel Recovery” (MFR) wprowadzany stopniowo od stycznia przyszłego roku zastępujący obecny dodatek paliwowy. Dodatek będzie bazował na zestawie zmiennych i uśrednionych danych rynkowych  odnoszących się do ceny paliwa o niskiej zawartości siarki w powiązaniu ze zmienną ilością kontenerów przewożonych w podróży okrężnej.  Armator podał  przykładowo wysokość MFR – USD 182 per teu, która miałaby zastosowanie  miałby zastosowanie w odniesieniu do kontenera na trasie Azja – Europa Północna przy cenie paliwa USD 400 za tonę.              (źr. www.theloadstar.co.uk – DA)

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet