Naruszenia czasu prowadzenia pojazdu prowadzące do utraty dobrej reputacji: UE aktualizuje listę
Wraz z wprowadzeniem przepisów pochodnych pakietu mobilności i pojawieniem się na rynku nowej wersji inteligentnego tachografu Bruksela dokonała przeglądu listy naruszeń przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i użytkowania tachografu uznawanych za bardzo poważne. Niezastosowanie się do odpoczynku wyrównawczego przez dwa kolejne skrócone okresy tygodniowe, spędzanie w pojeździe czasu przeznaczonego na regularny tygodniowy okres odpoczynku lub tygodniowy okres odpoczynku przekraczający 45 godzin,
nie wpisywanie żądanych informacji w formularzu rejestracyjnym – to rodzaje naruszeń, które zgodnie z postanowieniami Dyrektywy Europejskiej 2024/846 poszczególne państwa członkowskie mają obowiązek transponować do 14 lutego 2025 roku, które zostaną one ocenione jako bardzo poważne . Konsekwencje naruszenia przepisów znajdują się w szeregu rozporządzeń wspólnotowych na ten temat – ostatnio z Rozporządzeniami UE nr 694 i 695 z dnia 2.05.2022 r. – które szczegółowo identyfikują te naruszenia, które mogą skutkować utratą dobrej reputacji. Ponadto stanowią one również, że w przypadku przekroczenia trzech naruszeń na kierowcę rocznie, waga naruszenia wzrasta, a w przypadku osiągnięcia limitu trzech bardzo poważnych naruszeń na kierowcę rocznie wszczynane jest postępowanie, które może prowadzić do utraty prawa do dobrej reputacji, a co za tym idzie możliwość świadczenia usług jako przewoźnik. Należy pamiętać, że „liczba naruszeń na kierowcę rocznie” stanowi wartość średnią obliczoną poprzez podzielenie całkowitej liczby wszystkich naruszeń o tym samym stopniu wagi przez średnią liczbę kierowców zatrudnionych w ciągu roku w taki sposób, aby ocena firm była jednolita, bez względu na liczbę zatrudnianych przez nie pracowników.
Przepisy te zostały obecnie zaktualizowane o wspomnianą dyrektywę 2024/846, wraz z którą dodano nowe naruszenia , często związane z ponownym uwzględnieniem czasów odpoczynku wraz z pakietem mobilności i wprowadzeniem nowego inteligentnego tachografu. Obok wymienionych, ocenionych jako bardzo poważne, pojawiają się nowe naruszenia uznane za po prostu poważne, m.in.
– nie pokrycia przez pracodawcę kosztów zakwaterowania kierowcy poza pojazdem,
– niemożność zapewnienia kierowcom powrót do siedziby pracodawcy lub do miejsca zamieszkania,
– nieuwzględnienia w ewidencji symboli krajów , przez które kierowca przejeżdża w codziennym okresie pracy;
– nieuwzględnienia w ewidencji symboli krajów, w których kierowca rozpoczynał i kończył swój dzienny okres pracy.
Źródło: uominietransporti.it z dn. 19.06.2024 r./HW