Mieszane uczucia po ogłoszeniu Pakietu Mobilności
Pakiet „Europe on the Move” miałby wg. KE pomóc konkurencyjności branży, wzmocnić bezpieczeństwo, doprowadzić do bardziej sprawiedliwego systemu opłat, obniżenia emisji CO2, poziomu zanieczyszczeń, kongestii, ukrócić praktyki nielegalnego zatrudnienia i zabezpieczyć prawa pracownicze. Propozycje Komisji Europejskie spotkały się ze zróżnicowanym przyjęciem ze strony poszczególnych organizacji. Brytyjskie zrzeszenie Freight Transport Association (FTA) skrytykowała wynikającą z pakietu zbyt dużą biurokrację i próbę objęcia regulacjami sektora transportowego. International Road Transport Union (IRU) oprócz elementu biurokracji zwraca uwagę na fakt, iż pakiet wyjaśnia jedynie w niewielkim stopniu obecne regulacje zgłaszając jednocześnie wątpliwości co do nowych zasad kabotażu. .
Również organizacja CLECAT (European Association for Forwarding, Transport, Logistics and Customs Services), której członkiem jest Polska Izba Spedycji I Logistyki przyjęła ogłoszenie przedmiotowego pakietu z mieszanymi uczuciami zwłaszcza, że jako reprezentant głosu europejskich spedytorów i logistyków brała aktywny udział w prowadzonych od dłuższego czasu dyskusjach i konsultacjach na temat transportu drogowego prezentując stanowisko środowiska.
CLECAT ocenił co prawda pozytywnie propozycje KE w zakresie egzekwowania, uproszczenia i harmonizacji zasad w różnych aspektach transportu drogowego, oczekując jednak , że Komisja Europejska wypowie się w bardziej zdecydowany sposób w obronie konkurencyjnego wewnętrznego rynku transportowego.
Wyprzedzając dyskusję, która będzie prowadzona na forum Parlamentu Europejskiego, CLECAT wydał oświadczenie, które krytycznie ocenia zwłaszcza propozycje dotyczące regulacji w odniesieniu do delegowania pracowników w transporcie. CLECAT proponował bowiem odejście od dotychczasowych zasad kabotażu tj. limitowania do 3 operacji wykonywanych w ciągu 7 dni – KE zaproponowała co prawda zmianę zasad znosząc limit trzech operacji, ale skracając jednocześnie czas do 5 dni. CLECAT wyraża zdziwienie, że skoro kabotaż ma podlegać lokalnym zasadom w kwestii m.in. wynagradzania kierowców, to jednoczesne ustalanie ograniczeń czasowych pozbawione jest jakiegokolwiek uzasadnienia.. Ponadto zasady delegowania pracowników w odniesieniu do kabotażu obowiązywać mają już od pierwszego dnia, zaś w transporcie międzynarodowym po 3 dniach liczonych w skali miesiąca.
CLECAT zwraca także uwagę na obciążenia administracyjne będące efektem różnych regulacji prawnych w zakresie płacy minimalnej obowiązujących na terenie UE. W tym sensie jednolity europejski system byłby oczywiście lepszy od szerokiej gamy różnych systemów krajowych. Zaskakujące jest jednak, że KE nie uwzględniła specyfiki ( na co CLECAT zwracał wielokrotnie uwagę) sektora transportu drogowego z jego wysoką mobilnością i ponadnarodowym charakterem. Stosowanie lokalnych zasad świadczenia pracy i płacy minimalnej w transporcie międzynarodowym po 3 dniach stanowić będzie olbrzymie obciążenie administracyjne zwłaszcza dla małych i średnich firm. Jest ono sprzeczne z opinią środowiska, które oczekiwało, że KE będzie dążyć do stworzenia prawdziwego wewnętrznego rynku. Złożona propozycja przeczy także wcześniejszym deklaracjom KE o podtrzymywaniu stanowiska zaprezentowanego w Białej Księdze i ambicji wykreowania rynku wewnętrznego przy zachowaniu zasad swobody świadczenia usług, swobody przepływu towarów i poszanowania zasady proporcjonalności. Teraz w sprawie propozycji KE winny w sposób konstruktywny zabrać głos kraje członkowskie oraz Parlament Europejski, jako że niezbędne jest wprowadzenie takich regulacji, które przyczynią się do poprawy ogółem efektywności i jakości usług transportu drogowego, bez wprowadzania dodatkowej biurokracji związanej z regulowaniem branży.
Z pozytywną oceną ze strony CLECAT spotkały się natomiast inicjatywy KE wskazania priorytetów w zakresie inwestycji w Europie służących wprowadzeniu elektronicznego interoperacyjnego systemu opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej bazującego na pokonanym dystansie pod warunkiem oczywiście, ze system ten będzie sprawiedliwy, prosty i pozbawiony charakteru dyskryminacyjnego. Pozytywnie przyjęto również fakt uznania, że transport stanowi istotną część europejskiego zrównoważonego wzrostu i konkurencyjności. Zapotrzebowanie na usługi transportowe zarówno w Europie jak i poza jej obszarem będzie rosnąć i UE musi zmierzyć się z tymi wyzwaniami zarówno jeżeli chodzi o przewozy towarów jak i pasażerów i kontynuować działania na rzez rozwoju tej dziedziny unijnej gospodarki.
Elementy Pakietu Mobilności zwłaszcza kwestie delegowania pracowników będą przedmiotem dyskusji w Parlamencie Europejskim, która odbędzie się w dniu 7 czerwca br. Inicjatorami konferencji są europosłowie: Danuta Jazłowiecka, Markus Pieper i Elżbieta Łukacijewska. Na zaproszenie organizatorów udział w konferencji wezmą przedstawiciele CLECAT. W programie przewidziano wystąpienie Dyrektora Generalnego CLECAT Nicolette van der Jagt prezentujące stanowisko organizacji, które jak podkreślamy w przedmiotowych sprawach jest zgodne ze stanowiskiem prezentowanym przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki.
Pakietowi Mobilności poświęcone będzie także posiedzenie Instytutu Transportu Drogowego CLECAT (PISiL posiada w tej grupie roboczej swoich przedstawicieli). W tym samym dniu tj. 28 czerwca br. z inicjatywy CLECAT przewidziana jest debata zatytułowana „EU Mobility Package – the impact on the freight forwarders and Logistics service providers” ,. z udziałem m.in.: p. Eddy Liegeios – Dyrektora Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu (DG Move) Komisji Europejskiej i p. Wim van de Camp – reprezentującego Komisję ds. Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego. (źr. www.theloadstar.co.uk, CLECAT – DA)