Maersk Line – rosnące ceny bunkru w I kwartale br. przyczyną straty armatora
Również Maersk Line nie może pochwalić się dodatnim wynikiem finansowym kończąc I kwartał br. stratą w wysokości 66 mln USD. Kierownictwo firmy jest pewne jednak, że armator zakończy rok zyskiem ponad 600 mln USD. Strata w pierwszym kwartale przypisywana 80%-wej podwyżce ceny bunkru, która nie została zrekompensowana wzrostem przychodów, który wyniósł 10%. Średnia cena bunkru w I kwartale wyniosła USD 320 w porównaniu do USD 178 w ubiegłym roku.
Stawki frachtowe w relacji Wschód – Zachód wzrosły o 23,2% rok do roku osiągając poziom USD 2112 za 40’, cyfra ta została zredukowana o 4,3%-owy spadek w relacji Północ – Południe średniej stawki w skali globalnej do poziomu USD 1999 za kontener 40’ (wzrost o 4,4% w stosunku do poprzedniego roku). Średnio wzrost stawek w relacji Azja – Europa wyniósł ok USD 450 per 40’, w relacji Transpacyfiku ok USD 300 per 40’. Wolumen przewiezionych ładunków wzrósł o 10% osiągając 5,2 mln TEU.
Damco siostrzana firma Maersk po przeprowadzeniu restrukturyzacji odnotowała w 2015 i 2016 roku zysk, ale mimo wzrostu w tym roku przychodów o 2,7%, a wolumenu o 10% we frachcie lotniczym i 11% we frachcie morskim, zakończyła I kwartał tego roku stratą w wysokości USD 8 mln. Szef grupy Maersk tłumaczył powód straty zobowiązaniami cenowymi Damco wobec klientów przy jednoczesnym wzroście frachtów zarówno lotniczych jak i morskich podkreślając, że w takiej sytuacji znalazły się także inne firmy spedycyjne.
Inna siostrzana firma APM Terminals uzyskała w I kwartale zysk w wysokości USD 96 mln, dużo niższy od zysku uzyskanego w analogicznym okresie 2016 r., kiedy wypracowała zysk USD 114 mln. Jest to wynikiem wejścia w nową większą sieć w ramach aliansu. Presja cenowa ze strony aliansu skutkowała obniżeniem o 5% przychodu „per move” do wysokości USD 189.
Trzecia firma siostrzana Maersk Container Industry uzyskała 117%-owy wzrost przychodu liczony rok do roku – USD 243 mln przy zysku netto USD 14 mln. Ogółem obroty grupy Maersk w I kwartale br. zwiększyły się o 5% do wysokości USD 8,9 mld przy zysku USD 201 mln. (źr. www.theloadstar.co.uk – DA)