Krajowy Rejestr Długów (KRD) o zadłużeniu polskich firm transportowych
Z najnowszego raportu KRD Biura Informacji Gospodarczej SA. „Polski transport stoi w korku zatorów płatniczych – sytuacja finansowa w branży” zadłużenie polskich firm zajmujących się transportem drogowym w ciągu niecałego roku wzrosło o ponad 150 mln zł i wynosi obecnie ponad 664 mln zł, co oznacza wzrost o 36 % w porównaniu do lutego ubiegłego roku. Wzrosła także o 4 tys. do blisko 21 tys. liczba dłużników. „Rekordzistą” jest firma winna wierzycielom przeszło 44 mln zł, która zwiększyła ten dług w ciągu roku z 8 mln zł. Ponadto w KRD widnieje kilkanaście firm z długiem przekraczającym 1 mln zł. Raport określa tę sytuację jako efekt „piętrzących się kłopotów” przewoźników w działalności transgranicznej – zarówno na Wschodzie, jak i Zachodzie Europy. Wg. autorów raportu, o problemach polskich firm transportowych spowodowanych embargiem rosyjskim wprowadzonym w 2014 roku mówi się od dłuższego czasu. W samym 2015 roku import z Unii Europejskiej spadł o 40 %, a znaczną część transportu tych towarów obsługiwały właśnie firmy z Polski. Podpisanie tzw. sojuszu drogowego przez 9 państw – Francję, Austrię, Belgię, Danię, Niemcy, Włochy, Luksemburg, Szwecję i Norwegię może w jeszcze większym stopniu przyczynić się do osłabienia pozycji polskich firm transportowych na rynkach zachodnich. Wg. raportu firmy transportowe zadłużają się przede wszystkim wobec banków i firm leasingowych (203,35 mln zł), które odpowiadają za ok. 30% wierzytelności łącznego zadłużenia branży transportowej. W dalszej kolejności są firmy windykacyjne (23%), handlowe (12%), ubezpieczyciele (7,7%), inni przewoźnicy (6,8%), przedsiębiorstwa przemysłowe (3,4%) , firmy wynajmujące pojazdy (2,3%). Kłopoty firm transportowych pogłębiają problemy finansowe ich kontrahentów, którzy nie płacą im na czas lub w ogóle. Wg. danych KRD, łączna wartość należności wobec polskiego transportu przekracza 160 mln zł, na które składają się długi głównych klientów przewoźników – firm handlowych, innych transportowych, budownictwa i przemysłu. Raport powstał w oparciu o dane KRD z maja 2017 roku. (źr. www.gospodarkamorska.pl – DA)