Komisja Transportu Parlamentu Europejskiego (TRAN): „Stacja ładowania samochodów ciężarowych potrzebna co 100 km”
Oczekuje się, że do 2026 r. zostaną zainstalowane baseny ładowania pojazdów ciężkich, ale tylko w sieciach bazowych TEN-T. Zdaniem sejmowej komisji konieczne będzie również stworzenie co 60 km instalacji do tankowania elektrycznego dla samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych oraz co 100 km instalacji do tankowania wodoru: Za dwa tygodnie Parlament Europejski zabierze głos w sprawie wniosku na sesji plenarnej.
Wchodząc bardziej szczegółowo, według TRAN, aby umożliwić UE osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. „samochody i lekkie pojazdy użytkowe powinny być w stanie ładować elektrycznie co 60 km , a ciężkie ciężarówki co 100 km . Co więcej , co 100 km powinny być dostępne stacje tankowania wodoru , a statki powinny korzystać z energii z lądu w portach”.
Stacje ładowania dla samochodów ciężarowych i autobusów powinny zostać zainstalowane , zgodnie z przyjętym tekstem, do 2026 roku, ale tylko centralne sieci TEN-T , czyli duże europejskie korytarze tranzytowe (takie jak skandynawsko-śródziemnomorski rozpoczynający się od Europy Północy). do Palermo). W przypadku pozostałych pojazdów data jest taka sama, ale obejmowałaby również główne europejskie drogi.
W przeciwieństwie do poprzedniego wniosku Komisji Europejskiej stacje ładowania pojazdów użytkowych powinny być budowane szybciej na bezpiecznych i chronionych parkingach : nie jedna na parking do 2031 r., ale dwie do 2028 r., z pewnymi wyjątkami dla regionów. przy małym natężeniu ruchu.
Posłowie do PE zalecili również, aby „utworzyć więcej stacji tankowania wodoru wzdłuż głównych europejskich dróg niż propozycja Komisji (co 100 km zamiast co 150 km) i tutaj również zrobić to szybciej (do 2028 zamiast do 2031)” .
Projekt mandatu negocjacyjnego przewiduje również, że „użytkownicy pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi mogą z łatwością płacić , podając cenę za kWh lub za kg , która jest tania, porównywalna i dostępna dla wszystkich marek pojazdów”. Wreszcie, TRAN zamierza do 2027 r. stworzyć unijny punkt dostępu do danych o paliwach alternatywnych.( Źródło: https://www.uominietrasporti.it/ z dnia 07.10.2022 r./ HW)