10 paź 2024
Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego (TRAN) wznawia prace nad przepisami na temat praw jazdy, zakazów prowadzenia pojazdów, maksymalnych obciążeń i wymiarów pojazdów w ruchu drogowym, przepustowości kolei i przepisów bezpieczeństwa morskiego
07 października 2024 roku europosłowie zajmujący się transportem zagłosowali za rozpoczęciem rozmów trójstronnych na temat praw jazdy, zakazów prowadzenia pojazdów, maksymalnych wag i wymiarów pojazdów w ruchu drogowym, przepustowości kolei oraz przepisów bezpieczeństwa morskiego. Parlament Europejski przyjął już stanowisko w sprawie pięciu aktów prawnych przed wyborami europejskimi, które odbyły się w czerwcu, i pozostawił nowemu Parlamentowi decyzję o rozpoczęciu negocjacji międzyinstytucjonalnych z Radą.
Zagadnienia, nad którymi będą pracować europosłowie, dotyczą:
- Prawa jazdy – planowane wprowadzenie mobilnego prawa jazdy, samoocena zdolności do kierowania pojazdem, większa świadomość pieszych, dwuletni okres próbny dla początkujących kierowców oraz jazda z osobą towarzyszącą dla 17-latków to niektóre ze zmian w przepisach UE dotyczących praw jazdy wprowadzonych przez posłów do PE w lutym 2024 r.
- Decyzji o dyskwalifikacji kierowcy – aby zapewnić, że zawieszenie, ograniczenie lub cofnięcie prawa jazdy osoby niebędącej rezydentem będzie stosowane we wszystkich krajach UE, posłowie do PE poparli w lutym nowe przepisy, które wymagają, aby decyzja ta została przekazana krajowi UE, który wydał prawo jazdy.
- Maksymalnych wag i wymiarów samochodów ciężarowych – zmiana przepisów dotyczących dopuszczalnej wagi i wymiarów w transporcie drogowym, ma na celu zachęcenie branży transportowej do przejścia na czystsze pojazdy poprzez zapewnienie dodatkowej ładowności ciężarówkom i autobusom o zerowej emisji i uczynienie ich bardziej konkurencyjnymi niż ich konwencjonalne alternatywy. Ziany mają dotyczyć uwzględnienia 25-metrowych oraz 32-metrowych zestawów w unijnych przepisach, uproszczenie procedur przy rozpoczynaniu testów 25-metrowych lub 32-metrowych ciężarówek w poszczególnych krajach członkowskich, powszechne podwyższenie dopuszczalnej masy całkowitej w transporcie międzynarodowym do 44 ton, uwzględnienie w przepisach naczep o elektrycznym napędzie, przyznając w ich przypadku dodatkowe 2 tony dopuszczalnej masy całkowitej zestawu, dopuszczenie 12,5-tonowego nacisku osi napędowej w ciężarówkach z zasilaniem elektrycznym
- Pojemności infrastruktury kolejowej – nowe przepisy określają warunki planowania i alokacji przepustowości infrastruktury kolejowej w UE, aby umożliwić bardziej optymalne wykorzystanie torów kolejowych, zwiększyć punktualność i niezawodność, a także pomóc w zmniejszeniu emisji związanych z transportem.
- Działalności Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego, polegającej na lepszym przygotowaniu w pomocy państwom członkowskim w zielonej transformacji, świadomości sytuacyjnej i szkoleniu na temat warunków pracy załogi.
Źródło: europa.eu z dn. 07.10.2024 r. i 40ton.net z 08.10.2024r. /HW