Komisja Europejska nie przygotowała wejścia w życie Pakietu Mobilności
Nie działa prawidłowo system zgłaszania delegowania kierowców, nie wiadomo także ile im płacić.
System IMI służący do zgłaszania kierowców działa z oporami. Powołując się na ocenę informatyka, system wymaga jeszcze długiego rozwoju i robi wrażenie zrobionego w ostatniej chwili
i na kolanie. Podobnie wygląda sprawa automatycznego eksportu danych z systemów TMS do systemu zgłaszania kierowców.
Dla przewoźników mających kilkudziesięciu lub więcej kierowców brak możliwości automatycznego eksportu danych jest dużym problemem. – Mając 600 kierowców eksportowych potrzeba 9600 certyfikatów (16 krajów, do których jeździmy dla każdego osobny certyfikat), średnio na wygenerowanie 1 potrzebujemy ok 1 minuty łącznie z wysłaniem do systemu i kierowcy. Czyli czas realizacji to 9600 minut to jest 6,5 dnia – podlicza jeden z przedsiębiorców, który pragnie pozostać anonimowy.
Nie wiadomo także ile płacić delegowanym pracownikom. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU w liście do przewodniczącej KE von Leyen zwraca uwagę, że państwa nie wdrożyły dyrektyw Pakietu Mobilności nakładających na przewoźników obowiązek płacenia stawek zgodnych
z zasadami kraju przyjmującego. W efekcie unijny portal nie zawiera niezbędnych informacji o stawkach. Źródło: Rzeczpospolita e -wydanie z dn. 19.02.2022 r./HW