KE ZACHĘCA DO WNOSZENIA UWAG NA TEMAT PROJEKTU ZMIENIONYCH PRZEPISÓW POMOCY PAŃSTWA DLA TRANSPORTU LĄDOWEGO I MULTIMODALNEGO
Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje publiczne, zapraszając wszystkie zainteresowane strony do zgłaszania uwag na temat swojego projektu przepisów dotyczących transportu lądowego i multimodalnego zastępujących wytyczne w sprawie pomocy państwa dla przedsiębiorstw kolejowych („wytyczne dla kolei”), a także nowego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych w transporcie ( „TBER”).
W komunikacie prasowym wydanym 18 czerwca KE wyjaśnia, że zasady określone w TBER będą komplementarne w stosunku do zasad określonych w nowych Wytycznych w sprawie transportu lądowego i multimodalnego („Wytyczne LMT”), które zastąpią Wytyczne kolejowe. W wytycznych LMT Komisja określa warunki, na jakich będzie oceniać zgłoszone wsparcie publiczne na rzecz zrównoważonego transportu lądowego, który nie jest objęty wyłączeniem grupowym. Razem te dwa zestawy przepisów utworzą aktualny i kompleksowy zbiór przepisów dotyczących przyznawania pomocy państwa w sektorze zrównoważonego transportu lądowego.
Wytyczne kolejowe określają warunki, na jakich pomoc na rzecz przedsiębiorstw kolejowych można uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz zasadami pomocy państwa na podstawie art. 93 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej („TFUE”). Proponowane zmiany mają na celu rozszerzenie zakresu Wytycznych na wszystkie rodzaje transportu lądowego, które powodują mniej zanieczyszczeń niż transport wyłącznie drogowy, takie jak kolej, transport wodny śródlądowy i zrównoważony transport multimodalny. W związku z tym zastąpienie obecnych Wytycznych kolejowych Wytycznymi LMT.
Zmiany mają również na celu skonsolidowanie i usprawnienie praktyki Komisji stosowanej w oparciu o wytyczne dotyczące kolei i art. 93 TFUE. Obejmowałoby to na przykład wprowadzenie nowych kategorii pomocy operacyjnej i inwestycyjnej, takich jak pomoc na budowę obiektów multimodalnych, pomoc na uruchomienie nowych połączeń handlowych oraz pomoc stanowiąca zwrot kosztów wykonania obowiązków świadczenia usługi publicznej w sektorze kolejowego transportu towarowego. Przewidują również bardziej elastyczne zasady dotyczące pomocy, która bezpośrednio przyczynia się do transformacji ekologicznej i cyfrowej, w tym pomocy na zmniejszenie zewnętrznych kosztów transportu i promowanie interoperacyjności (np. łatwiejszej i bezpieczniejszej eksploatacji w krajowych systemach kolejowych), aby pobudzić przesunięcie modalne z dróg na bardziej zrównoważone rodzaje transportu; Wprowadzenie zabezpieczeń wspierających wejście i rozwój nowych operatorów na rynku zrównoważonego transportu lądowego, na przykład poprzez ułatwienie im dostępu do finansowania zakupu taboru kolejowego i statków żeglugi śródlądowej.
Zainteresowani mogą zgłaszać uwagi do konsultacji społecznych do 20 września 2024 r. ( Źródło: Clecat.org z dn. 21.06.2024 r./HW)