Duży wzrost stawek frachtu
Na trasie z Dalekiego Wschodu do Europy, ale także do portów wschodniego wybrzeża USA, od miesiąca rosną wyraźnie stawki frachtu w umowach spot. Powodem jest dodanie przez przewoźników dwu rodzajów dopłat:
- za wyższe koszty transportu wokół Afryki lub wyższe ubezpieczenie tradycyjną trasą przez Morze Czerwone (po atakach na statki handlowe płynące tą trasą) oraz
- z tytułu opłaty za pozwolenie na emisję CO2 statków wpływających do Europy, ponieważ żegluga morska w Unii Europejskiej objęta została od 1 stycznia systemem EU ETS.
Przykładowo, indeks frachtu kontenerowego w umowach spot dla kontenerowców wypływających z Szanghaju na 13 głównych trasach (SCFI) w tygodniu zakończonym 29 grudnia 2023 r. miał wartość 1759,57 USD/TEU i wzrósł w ciągu tygodnia o 40 proc., a w ciągu miesiąca o 77 proc. Jednak subindeks dla trasy Szanghaj – Europa wzrósł 29 grudnia do 2694 USD/TEU, w porównaniu z 1497 USD w notowaniach z 22 grudnia (o 80 proc. tydzień/tydzień) i potroił się w porównaniu z 851 USD w notowaniach z 1 grudnia.
Indeks złożony Drewry WCI z 21 grudnia (nie ma danych z końca grudnia) wzrósł w ciągu tygodnia o 9 proc. – do 1661 USD/FEU, ale stawki frachtu z Szanghaju do Rotterdamu wzrosły o 16 proc. (do 1667 USD/FEU), a w ciągu miesiąca o 44 proc. Można zakładać, że dynamika DWCI na koniec roku była jeszcze wyższa. Według Xeneta, średnie stawki spot na trasie Daleki Wschód – Morze Śródziemne wzrosły we wtorek do 3 589 USD za FEU, co oznacza wzrost o 48 proc. w ciągu zaledwie kilku ostatnich dni.
Więcej szczegółów na stronie: https://intermodalnews.pl/2024/01/04/na-ile-duzy-wzrost-stawek-frachtu-spot-ma-racjonalne-uzasadnienie/
Źródło: intermodalnews.pl z dn. 04.01.2024r./HW