17 cze 2024

17 cze 2024

Dopłata podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców korzystających z terminali kolejowych

Przez:

Sekcja: Aktualności

Przy okazji zmian w definicji budowli Ministerstwo Finansów chce rozwiązać problem dotyczący opodatkowania infrastruktury kolejowej. Obowiązujące w praktyce od 1 stycznia 2024 r. zwolnienie z podatku od nieruchomości dla terminali kolejowych zostanie uchylone z mocą wsteczną – od 1 stycznia 2024 r. Przedsiębiorcy, którzy z niego korzystają, będą musieli dopłacić podatek. 8 lipca odbędzie się rozprawa w TSUE dotycząca zwolnienia z podatku w kontekście pomocy publicznej. Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia zmian w podatku od nieruchomości, które będą dotyczyć nowej definicji budowli i budynku, ale także kwestii opodatkowania infrastruktury kolejowej, która od kilku tygodni budzi ogromne kontrowersje. Plany te zostały opublikowane w wykazanie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

MF wyjaśnia, że celem jest wyłączenie stosowania zwolnienia z podatku od nieruchomości dla infrastruktury kolejowej w zakresie gruntów, budynków i budowli wchodzących w skład terminala towarowego. Zwolnienie weszło w życie 1 stycznia 2024 r. Tymczasem – jak wyjaśnia MF – Polska nie uzyskała na to zgody Komisji Europejskiej. Zwolnienie notyfikowano KE w listopadzie 2022 r., jednak Komisja nie wydała decyzji w sprawie, a to oznacza, że jego stosowanie nie jest możliwe. MF zawiesiło stosowanie zwolnienia do końca 2023 r., ale nie przedłużyło zawieszenia na 2024 r. Przedsiębiorcy, którzy stosują zwolnienie, korzystają więc z niedozwolonej pomocy publicznej.

Mając powyższe na uwadze, jak również kierując się potrzebą jak najszybszego wyeliminowania ryzyka korzystania przez przedsiębiorców ze środka pomocy (zwolnienia), którego proces notyfikacyjny nie został zakończony, przewiduje się zniesienie zwolnienia kolejowych terminali towarowych z mocą od dnia 1 stycznia 2024 r. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy korzystający ze zwolnienia będą musieli skorygować deklaracje i dopłacić podatek za ten okres. a 8 lipca 2024 r. jest zaplanowana rozprawa w TSUE (C-453/23) dotycząca zwolnienia infrastruktury kolejowej z podatku od nieruchomości w kontekście pomocy publicznej. Po kilku latach korzystnych orzeczeń w zakresie objęcia zwolnieniem prywatnych bocznic kolejowych, organy podatkowe zaczęły powoływać się na aspekt pomocy publicznej, tj. że zwolnienia nie można stosować z uwagi na ryzyko udzielenia nielegalnej pomocy publicznej (wobec braku notyfikacji zwolnienie do Komisji Europejskiej). NSA ostatecznie skierował pytania prejudycjalne do TSUE. Wyrok będzie mieć znaczenie dla wszystkich przedsiębiorców, którzy posiadają prywatne bocznice kolejowe, zarówno tych, którzy zdążyli zastosować zwolnienie (w tym odzyskać nadpłaty), jak i tych, którzy mają otwarte postępowania w tym zakresie (aktualnie zawieszone w oczekiwaniu na wyrok TSUE). W przypadku uznania, że polskie zwolnienie narusza zasady pomocy publicznej (w tym zwłaszcza kluczową przesłankę selektywności), to część podatników nie otrzyma nadpłat, a być może niektórzy będą musieli zwrócić podatek jako nielegalną pomoc. ( Źródło: Prawo.pl dla LEX z dn. 14.06.2024 r./HW)

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet