26 sty 2023

26 sty 2023

Brexit: czy można korzystać z naczep bez nadzoru z trakcją końcową powierzoną brytyjskim przewoźnikom?

Przez:

Sekcja: Aktualności

Od końca 2022 roku weszło w życie wiele zmian w ruchu towarowym między Unią Europejską a Wielką Brytanią. Europejscy przewoźnicy utracili szereg praw uznawanych do niedawna przez prawodawstwo wspólnotowe. Pozostaje jednak możliwość, w kontekście transportu kombinowanego, korzystania z naczep bez opieki, a następnie powierzenia trakcji lokalnym przewoźnikom.

Należą do nich odbiór towarów przez kanał La Manche, a następnie dostarczenie ich do kraju trzeciego w stosunku do własnego, realizacja pustych przejazdów w celu transportu kabotażowego lub skorzystanie z transportu kombinowanego.

Prawo do dwóch przejazdów kabotażowych w ciągu siedmiu dni od rozładunku towarów w transporcie międzynarodowym nie podlega ostatnim zmianom regulacyjnym i jest przewidziane w umowie UE-Wielka Brytania.

Z drugiej strony żaden transport kabotażowy nie jest możliwy przy wjeździe pojazdu pustego , ale możliwy jest wjazd pojazdu pustego z unijną tablicą rejestracyjną i załadowanego towarem do transportu międzynarodowego.

Transport kombinowany zdefiniowany w dyrektywie 92/106/WE, a w szczególności początkowe/końcowe odcinki dróg w Zjednoczonym Królestwie nie jest objęty umową UE-Zjednoczone Królestwo, w związku z czym nie jest już możliwy. Jednak międzynarodowy transport połączonych pojazdów z wykorzystaniem Eurotunelu wahadłowego lub promów typu ro-ro nie mieści się w zakresie transportu kombinowanego i właściwie nic się w tym zakresie nie zmienia w porównaniu do stanu sprzed Brexitu.

Prawa kabotażowe przewoźników z UE mogą być również wykorzystywane do obsługi odcinków, które w przeszłości zostałyby sklasyfikowane jako początkowe/końcowe odcinki transportu kombinowanego.

Ruch trójstronny lub ruch między Wielką Brytanią a innymi państwami spoza UE (w tym państwami EFTA, Szwajcarią, Norwegią i Liechtensteinem) wymaga użycia zezwolenia ECMT przez przewoźników z UE, podczas gdy tranzyt przez Wielką Brytanię przez operatora z UE nie wymaga pozwolenia.

Sprawą, która bezpośrednio dotyczy brytyjskiego Departamentu Transportu , zainteresowała się Anita stowarzyszenie branżowe największych firm transportu drogowego  . Odpowiedź udzielona przez to biuro rozwiewa wszelkie obawy i definitywnie wyjaśnia, że ​​„ przedsiębiorstwa z siedzibą w Unii Europejskiej mogą nadal korzystać z naczep bez nadzoru w podróżach między państwami członkowskimi Unii a Wielką Brytanią. Brytyjscy przewoźnicy będą również mogli holować przyczepy w Wielkiej Brytanii i na jej terenie ”.Źródło: uominietransporti.it z dn. 17.01.2023 r./HW

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet

W związku z wojną na Ukrainie apelujemy do członków PISiL z prośbą o dokonywanie odpraw celnych tranzytowych i eksportowych obejmujących pomoc humanitarną dla Ukrainy pro bono. Niech to będzie jeden ze składników wkładu branży TSL w pomoc niesioną naszym sąsiadom. (PISiL).