13 paź 2017

13 paź 2017

BREXIT – brak porozumienia może także zaszkodzić portom unijnym

Przez:

Sekcja: Aktualności

W środę odbyło się spotkanie członków Maritime UK, do którego należą British Ports Association, UK Chamber of Shipping, Baltic Exchange i Solent LEP z Hilary Benn, członkiem Parlamentu i Przewodniczącym grupy parlamentarnej ds. wyjścia Wielkiej Brytanii z UE.  Uczestnicy spotkania zostali zapoznani ze scenariuszem rządu brytyjskiego na wypadek braku porozumienia z UE.  Z opublikowanego  przez  rząd dokumentu wynika, że w takim przypadku przewiduje się wprowadzonie szeregu barier  w postaci regulacji i taryf, które dotkną w istotny sposób eksporterów i importerów w obrocie handlowym między Wielką Brytanią a UE.  W nowym systemie celnym obowiązującym po Brexicie,  rząd zamierza wprowadzić obowiązek pre-notyfikacji przesyłek, aby zminimalizować ryzyko wąskich gardeł w portach, zwłaszcza obsługujących statki ro-ro. Ujawnienie tego scenariusza przyjęto za potwierdzenie faktu,  że w rozmowach Wielkiej Brytanii z UE uzyskano dotychczas  niewielki postęp podkreślając, że brak porozumienia odbije się negatywnie nie tylko na portach brytyjskich takich jak Dover, Holyhead i Portsmouth, ale także portach UE  – Zeebrugge, Calais i Dublin. Spośród przedstawionych dwóch opcji przyszłej umowy celnej z UE przedstawiciele brytyjskiego sektora morskiego opowiadają się za nową umową celną, która jednak będzie wymagała woli politycznej z obu stron.     (źr. www.worldmaritimenews.com – DA

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet