BREXIT – brak porozumienia może także zaszkodzić portom unijnym
W środę odbyło się spotkanie członków Maritime UK, do którego należą British Ports Association, UK Chamber of Shipping, Baltic Exchange i Solent LEP z Hilary Benn, członkiem Parlamentu i Przewodniczącym grupy parlamentarnej ds. wyjścia Wielkiej Brytanii z UE. Uczestnicy spotkania zostali zapoznani ze scenariuszem rządu brytyjskiego na wypadek braku porozumienia z UE. Z opublikowanego przez rząd dokumentu wynika, że w takim przypadku przewiduje się wprowadzonie szeregu barier w postaci regulacji i taryf, które dotkną w istotny sposób eksporterów i importerów w obrocie handlowym między Wielką Brytanią a UE. W nowym systemie celnym obowiązującym po Brexicie, rząd zamierza wprowadzić obowiązek pre-notyfikacji przesyłek, aby zminimalizować ryzyko wąskich gardeł w portach, zwłaszcza obsługujących statki ro-ro. Ujawnienie tego scenariusza przyjęto za potwierdzenie faktu, że w rozmowach Wielkiej Brytanii z UE uzyskano dotychczas niewielki postęp podkreślając, że brak porozumienia odbije się negatywnie nie tylko na portach brytyjskich takich jak Dover, Holyhead i Portsmouth, ale także portach UE – Zeebrugge, Calais i Dublin. Spośród przedstawionych dwóch opcji przyszłej umowy celnej z UE przedstawiciele brytyjskiego sektora morskiego opowiadają się za nową umową celną, która jednak będzie wymagała woli politycznej z obu stron. (źr. www.worldmaritimenews.com – DA