Alphaliner o konieczności dalszego złomowania kontenerowców
Wg. ekspertów Alphaline z rynku musi zniknąć przynajmniej sto kontenerowców klasy panamax, jeżeli przewoźnicy chcą powrotu stawek do poziomu gwarantującego zwrócenie kosztów. Od czasu rozbudowy Kanału Panamskiego jednostki typu panamax (4-5,1 tys. TEU) straciły na atrakcyjności i to one odpowiadają głównie za ogromną nadpodaż na rynku. Proces złomowania tych jednostek trwa już od jakiegoś czasu – tylko w ostatnich 4 miesiącach zezłomowano 44 panamaxy. Po raz pierwszy w historii na żyletki poszły trzy statki o wieku poniżej 10 lat . Wzrasta też średnia wielkość złomowanego kontenerowca – na przestrzeni od stycznia 2014 r. do września 2016 r. średnia wielkość złomowanego statku cały czas rosła (32% w 2015 r. i 13% w 2016 r.). (źr. www.gospodarkamorska.pl – DA)