Agencja Drewry o wpływie nowych aliansów na porty
Według agencji Drewry powstanie w ubiegłym roku aliansów Ocean Alliance i The Alliance nie zmieni w znaczący sposób harmonogramu zawijania statków w portach. Liczba pętli na szlakach Azja-Północna Europa i szlakach transatlantyckich wydaje się być niezmieniona od zapowiadanej i porty nie powinny obawiać się nagłej zmiany liczby serwisów.
Taka sytuacja miała miejsce w 2017 r. roku, kiedy to doszło ogółem do 10%-wego spadku w liczbie pętli na szlakach wschód-zachód. Anulowane serwisy należały do armatorów – członków aliansów, w szczególności w relacji Azja-Północna – Europa.
U podłoża tych zmian leżało 4,3%-owe zwiększenie średniej wielkości kontenerowców oraz w tym samym czasie zmniejszenie popytu, co zmusiło armatorów do szukania oszczędności.
Największe straty poniosły porty Francji i krajów Beneluxu – Le Havre i Rotterdam straciły odpowiednio 4 i 6 pętli serwisowych, zaś port Zeebrugge 2. Jedynie Antwerpia zyskała 2 dodatkowe serwisy. Tym razem wydaje się, że wskutek utworzenia nowych aliansów z 71 serwisów odpadnie tylko jeden. (źr. www.gospodarkamorska.pl – DA)